De Amerikaanse webwinkel Jet.com is nog niet eens open en toch waarderen investeerders het bedrijf al op 600 miljoen dollar. Waarom willen ze zoveel geld neertellen voor de nieuwe startup van de oprichter van Diapers.com?
Ze hebben nog geen cent verdiend, maar ze stellen nu al dat ze over vijf jaar 20 miljard dollar per jaar zullen omzetten.
En ze blaken niet alleen van het zelfvertrouwen bij Jet.om, ook investeerders hebben fiducie in het nieuwste project van Marc Lore (43). Jet.com wordt door investeerders inmiddels op 600 miljoen dollar gewaardeerd, schrijft The Wall Street Journal.
Wat is precies het idee achter Jet.com? Jet.com wordt een soort marktplaats op internet. Het is niet helemaal vergelijkbaar met het Nederlandse bedrijf Marktplaats, want het zullen geen particulieren zijn die er spulletjes aanbieden, maar enkel retailers. Sony en Flying Tiger zouden al hebben gezegd hun waren er te willen verkopen.
Tot zover niet zoveel bijzonders. Dit is immers iets wat Amazon ook doet. De grote internetreus verkoopt eigen spullen, maar fungeert ook als marktkraam voor andere retailers.
Betalen om te mogen winkelen
Het grote verschil met Amazon is dat gebruikers van Jet.com straks abonnementsgeld betalen. 50 dollar per jaar is het bedrag dat de klanten van Jet.com moeten dokken voordat ze alleen al mogen winkelen.
Wie gaat er nu betalen om ergens te mogen winkelen? Volgens Lore gaan veel Amerikanen dat zeker doen, omdat hij ervoor gaat zorgen dat consumenten een veelvoud van hun abonnementsgeld kunnen besparen, omdat de producten heel goedkoop zullen zijn.
De klant kan zelfs extra veel besparen door veel artikelen tegelijk te bestellen, of te kiezen voor een verkoper dicht bij huis. De klant krijgt het kostenvoordeel, omdat er bijvoorbeeld lagere transportkosten zijn gemaakt, doorberekend.
Voor retailers is Jet.com vooral interessant omdat ze geen commissie over de verkochte producten hoeven af te dragen en ook niet betalen om hun waren op de website te zetten. Jet.com verdient al het geld met de abonnementsgelden en vraagt de retailers verder niets.
Aanval op Amazon
Het idee achter Jet.com is niet toevallig ontstaan, maar is sterk verweven met de geschiedenis van het vorige bedrijf van Lore.
Lore richtte tien jaar gelden samen met jeugdvriend Vinit Bharara het bedrijf Quidsi op. Quidsi had meerdere webwinkels. De bekendste en meest succesvolle site van Lore en Bharara was Diapers.com, waar ze online luiers verkochten, een product tot dan toe maar amper online werd verkocht.
Quidsi was zo winstgevend dat Amazon bedacht dat die luierbusiness wel heel lucratief was. Vooral als het erin zou slagen Diapers.com uit de markt te drukken. Amazon ging stunten met luiers en dwong zo Lore in het defensief. Na tweeënhalf jaar verkochten de twee hun bedrijf, met enige tegenzin, in 2010 voor 550 miljoen dollar aan Amazon.
Lore is er echter de man niet naar om met zijn zak geld op een Caribische strand te gaan liggen. Sterker, hij gaat de strijd met Amazon opnieuw aan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl